Speltakken

Een speltak is de benaming die Scouting Nederland gebruikt om een leeftijdsgroep aan te geven waarin scoutingactiviteiten worden ondernomen. Naast een leeftijdscategorie, geeft het ook aan of jongens en meisjes gescheiden of samen in een groep activiteiten ondernemen, en met name bij de jongere speltakken (tot 10 jaar) vanuit welke fantasiewereld het thema gebruikt wordt om de activiteiten voor kinderen aan te koppelen. Bij de jongere speltakken verbeeldt de leiding één van de themafiguren uit het betreffende verhaal en gebruikt doorgaans de betreffende naam als aanspreektitel.

Bevers: gemengd 5 – 7 jaar:

Ben jij tussen de 5 en 7 jaar? Vind je het leuk om iedere week iets leuks te doen en lekker buiten te spelen? Kom dan bij de bevers van Scouting! Hier doe je allemaal spannende dingen met kinderen die even oud zijn als jij.

Welpen: jongens 7 – 11 jaar:

De kinderen van 7 tot en met 11 jaar spelen in de jungle. Samen met de figuren uit Jungleboek beleven ze de spannendste avonturen. Kom bij de welpen en speel mee!

Shantiwelpen: meisjes 7 – 11 jaar:

Ook meisjes van 7 tot en met 11 jaar kunnen bij Scouting terecht. Iedere week doen we allerlei gezellige dingen samen, zoals knutselen, spelletjes of gewoon lekker kletsen. Ben jij een leuke meid en doe je lekker mee?

Scouts: gemengd 11 – 15 jaar:

Ben jij tussen de 11 en 15 jaar en heb je zin in actie? Meld je dan aan en beleef uitdagende avonturen bij de scouts en beleef hier samen met je nieuwe vrienden supergave dingen. Leer werken met GPS, ga op zomerkamp, kook op je eigen kampvuurtje en ontdek de wereld om je heen!

Explorers: gemengd 15 – 18 jaar:

Ben jij tussen de 15 en 18 jaar en wil jij je eigen plannen maken? Word dan explorer! De explorers organiseren hun eigen activiteiten zoals een expeditie in binnen of buitenland. Ook organiseren ze spectaculaire evenementen en uitdagende outdooractiviteiten.

Roverscouts: gemengd 18 – 23 jaar: Hopman van Gelderen Stam:

Ben jij tussen de 18 en 21 jaar, heb je een eigen mening en heb je wel zin in leuke buitenlandse uitstapjes? Word dan roverscout en organiseer samen met andere jongeren je eigen kampen en activiteiten.

Plus-Scouts: gemengd 23 jaar en ouder: Maelstede Ondersteuning Team (MOT):

Ben je 21 jaar of ouder en wil je nog wel betrokken zijn bij onze groep? Dan is er nu de mogelijkheid om plus-scout te worden. Binnen onze groep noemen ze zich het Maelstede Ondersteuning Team. Naast het ondersteunen van de groep hebben ze ook een hoop plezier samen!